• NL
  • EN
  • Heb je en klacht?

    Heb je een klacht over neerslag, stank of geluid en vermoed je dat de oorzaak daarvan Chemelot is? Dan kun je dit doorgeven via ons gratis Milieuklachtennummer: 0800-0223363. Ook als je je ongerust maakt over iets dat je hebt gehoord of gezien op Chemelot, kun je dit nummer bellen. Je krijgt een medewerker van de Centrale Meldkamer aan de telefoon, die je meteen antwoord geeft of doorverwijst naar de betrokken personen.

    Wat gebeurt er als je het milieuklachtennummer belt?
    Het gesprek komt binnen bij de Centrale Meldkamer. Deze is 24 uur per dag bemand.

    Als je je zorgen maakt over iets dat op Chemelot gebeurt, kun je dat kenbaar maken. In veel gevallen legt de medewerker van de Meldkamer jou meteen uit wat er aan de hand is. Als hij dat (nog) niet kan, zal hij een en ander uitzoeken en je erover terugbellen of laten bellen.

    Jouw klacht wordt, samen met je naam, adres en telefoonnummer genoteerd, evenals de meteo-gegevens op dat moment (weersomstandigheden, windrichting, etc.).

    Vervolgens gaat binnen een half uur na jouw telefoontje de milieuverificateur van Chemelot op pad. Deze maakt deel uit van een speciaal voor dit doel opgeleid team van personen (zo'n twintig in totaal), die getraind zijn om eventuele schade of overlast te beoordelen.

    De verificateurs stellen ter plaatse, samen met jou, vast wat voor overlast er precies is: hoeveel lawaai, wat voor stank, wat voor neerslag.

    De verificateurs leggen hun bevindingen vast op een klachtenformulier en dat formulier gaat naar de Chemelot afdeling Milieuklachten.

    Deze afdeling neemt de verdere afhandeling voor haar rekening. Op basis van de ingevoerde gegevens gaan zij intern verder op zoek naar de bron van de overlast, laten eventueel specialistische metingen doen of laten verzamelde monsters analyseren. Zij zullen jou als melder opnieuw benaderen als dat nodig is.

    Als er sprake is van schade, wordt eventueel samen met een ingeschakelde verzekeringsexpert, de omvang van de schade vastgesteld en de schadevergoeding geregeld. Voor claims zijn standaardtarieven vastgesteld. Bij problemen kunnen beide partijen rechtsbijstand inroepen. De verdere financiële afhandeling komt voor de rekening van het betrokken Chemelot-bedrijf.

    De medewerkers van de afdeling Milieuklachten zorgen ervoor dat jij als beller persoonlijk of telefonisch bericht krijgt over de manier waarop de klacht is afgehandeld.