Recente nieuws berichten
sept.
In het kader van de Urgenda-maatregelen is gekeken welke CO2-reductie op korte termijn kan worden gerealiseerd. Onderdeel hiervan is de reductie van de lachgasemissie bij het op Chemelot gevestigde bedrijf Fibrant. Hierover is overeenstemming bereikt met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Als Chemelot hebben wij ons gecommitteerd aan de gestelde klimaatdoelen. We hebben daarvoor in 2018 een concreet plan ontwikkeld om als Chemisch-cluster in 2050 klimaatneutraal te produceren en de CO2-uitstoot in 2030 te halveren. Tal van projecten in dat kader zijn reeds opgestart en met deze duidelijkheid kunnen we nu ook verdere stappen zetten richting toekomst.
In het kader van de Urgenda-maatregelen is gekeken welke CO2-reductie op korte termijn kan worden gerealiseerd. Onderdeel hiervan is de reductie van de lachgasemissie bij het op Chemelot gevestigde bedrijf Fibrant. Hierover is overeenstemming bereikt met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Deze overeenkomst houdt in dat er een rentevrije lening is toegekend door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Dit stelt Chemelot, en in het bijzonder Fibrant, in staat op korte termijn haar lachgasemissie te kunnen reduceren.
Chemelot is de overheid erkentelijk voor de gesloten overeenkomst zodat Fibrant, ondanks dat er op dit moment geen enkele verplichting of prikkel is om deze reducerende maatregelen te nemen, nu in staat is op korte termijn tot daadwerkelijke reductie van deze lachgasemissie kan overgaan. Dit wordt mogelijk gemaakt door een gezamenlijke inspanning van Fibrant, overheid en DSM (als grootste klant van Fibrant).
Fibrant realiseert hierdoor een reductie van structureel 0,6 Mton per jaar (waarvan 0,2 Mton reeds in 2020). Door de te nemen maatregelen reduceert Fibrant haar lachgasemissie met 75%.
Om alle reductiedoelstellingen van Chemelot te realiseren zijn er nog tal van innovaties, investeringen en infrastructurele aanpassingen noodzakelijk. Als onderdeel hiervan gaat Brightsite (samenwerking tussen Sitech Services, TNO, Universiteit Maastricht en Brightlands Chemelot Campus) een impuls geven aan de ontwikkeling en toepassing van innovatieve technologieën waarmee de procesindustrie haar duurzaamheids- en veiligheidsdoelstellingen kan realiseren. Deze doelstellingen zijn in lijn met de klimaatopgave en energietransitie.
Als Chemelot zijn wij positief gestemd dat het kabinet het SER-advies onderschrijft waarbij veel aandacht bestaat voor een stevige regionale clusteraanpak. Vanuit de regio Limburg en Chemelot is in 2018 hiervoor een uitgewerkt plan ingediend. We willen dan ook graag betrokken zijn bij de verdere uitwerking van de voorgestelde initiatieven die hierin opgenomen zijn en waar Chemelot een bijdrage aan kan leveren.
Het vandaag gepresenteerde politieke klimaatpakket van het kabinet omvat nog een aantal onduidelijkheden waardoor de Nederlandse industrie mogelijk onder druk kan komen.
Zo zijn er nog onduidelijkheden over de precieze uitwerking van de CO2-heffing en hoe wordt omgegaan met factoren als niet-beschikbare infrastructuur. Deze infrastructuur is van levensbelang voor Chemelot als chemisch industrieterrein en biedt de grensoverschrijdende aanpak nog kansen om op een meer kostenefficiënte wijze onze doelen te behalen.
Vanuit Chemelot zijn wij graag betrokken bij de verdere uitwerking. Wij zijn ervan overtuigd dat Nederland een voortrekkersrol kan vervullen, maar daarvoor is wel een verdere uitwerking van de omschreven maatregelen nodig. Chemelot zal zich ondertussen onverminderd blijven inzetten om bij te dragen aan de realisatie van de klimaatdoelen van Parijs.